RSS Feed

Hannah Arendt: “A încerca să înţelegi nu este acelaşi lucru cu a ierta!”

vezi toate articolele de
24 May 2013 la 11:28 7 comentarii 1010 vizualizari.

Legea Celor Zece Porunci dată lui Moise pe Muntele Sinai şi ale cărei percepte sunt păstrate cu sfinţenie până astăzi poate fi considerată un îndreptar de moralitate adresat unui popor evreu abia ieşit din robia egipteană, idolatru şi căutător de senzaţii tari, senzaţii şi miracole de care divinitatea nu făcuse rabat în relaţia cu poporul ales.

Această Lege avea meritul de a distinge binele de rău, răul fiind semnalat, întotdeauna, printr-o negaţie (Să nu ucizi!, Să nu furi! etc.). Şi cum bine se ştie că, încă de la apariţia păcatului originar, orice imperativ care începe cu “să nu” tinde să fie încălcat tocmai din cauza ispitei de a fi încălcat, răul a ajuns să fie definit printr-o caracteristică indubitabilă – ispita.În guvernarea celui de-al Treilea Reich, răul, explică Hannah Arendt, şi-a pierdut calitatea prin care majoritatea oamenilor îl recunosc, aceea a ispitei. Dacă într-o ţară civilizată legea ţine cont de conştiinţa fiecărui cetăţean al cărei glas se presupune că îndeamnă la Să nu ucizi!, legea teritoriilor peste care Hitler stăpânea cerea ca glasul conştiinţei să îi spună fiecăruia Vei ucide!. Probabil că în perioada amintită, mulţi dintre germani şi nazişti, dacă nu chiar majoritatea lor, fuseseră tentaţi să nu ucidă, să nu permită ca vecinii lor evrei să fie masacraţi, să nu ajungă să-i trimită la pieire, mai mult sau mai puţin conştienţi de acest fapt, doar pentru nişte beneficii temporare, însă, conform aprecierilor lui Arendt,

Dumnezeu ştie cum, ei reuşiseră să reziste tentaţiei.

Acesta este doar un exemplu de gândire şi raţionare în modul caracteristic excepţionalei gânditoare a secolului al XX-lea Hannah Arendt. Pentru ea, a gândi şi a încerca să înţeleagă au constituit singurele motive care au ţinut-o în viaţă. Este chiar afirmaţia pe care o rosteşte la un moment dat în celebrul interviu solicitat de jurnalistul Günter Gaus, interviu ce poate fi urmărit în întregime, aici (click).

În filmul Hannah Arendt, care intră de astăzi şi în cinematografele din România, personajul Hannah este interpretat de talentata actriţă Barbara Sukowa. Filmul reuşeşte să înglobeze o imagine coerentă a soţiei, prietenei, profesoarei, gânditoarei, jurnalistei Hannah Arendt în preajma celebrului proces de la Ierusalim al lui Adolf Eichmann, comandantul german ce a aprobat şi facilitat deportarea evreilor spre lagăre. Tocmai pentru că surprinde cu succes această imagine complexă a personajului principal filmul merită văzut. Însă filmul, în opinia mea, este doar un punct de plecare în demersul spectatorului de a încerca să înţeleagă ideile constitutive conceptului de “banalitate a răului”. În acest sens, lămuritoare îmi pare o scenă din film în care directorul de la ziarul The New Yorker cu care Arendt colabora îi reproşează acesteia faptul că, în articolele sale despre procesul lui Eichmann, foloseşte nişte cuvinte în greaca veche, cuvinte pe care, anticipează el, cititorii publicaţiei nu le vor înţelege. Replica Hannei, foarte îndrăzneaţă şi fermă, sugerează că,

cititorii dumneavoastră ar trebui să înveţe limba greacă.

Poate că nu e necesară deprinderea unei limbi străine pentru a înţelege ideile lui Hannah Arendt, însă o lectură a cărţii (Eichmann la Ierusalim. Raport asupra banalităţii răului) care stă la baza filmului e foarte recomandată. Astfel, se va observa că banalitatea răului nu e chiar atât de… banală, că înţelegerea unui astfel de concept presupune un exerciţiu de gândire deloc facil. Cititorul va afla, de pildă, că o problemă precum cea privitoare la exterminarea evreilor din timpul lui Hitler se ramifică în zeci şi sute de alte probleme. Va afla că propaganda nazistă a acelor vremuri, care ocolea cu conştiinciozitate faptul că naziştii au primit ajutor substanţial din partea liderilor evrei în împlinirea Soluţiei Finale, a omis intenţionat, de asemenea, să dezvăluie că în lagărele de exterminare uciderea efectivă se afla, în general, în mâna comandourilor evreieşti. Că membrii acestor comandouri munciseră la camerele de gazare şi crematorii, că ei înşişi săpaseră gropile comune şi apoi le resăpaseră pentru ca urmele genocidului să poată fi astfel şterse, că smulseseră dinţii şi tăiaseră părul cadavrelor, că tehnicienii evrei construiseră camerele de gazare de la Theresienstadt şi multe astfel de grozăvii necunoscute, greu de înţeles şi chiar mai greu de acceptat.

Cititorul va afla că răul şi istoria au un curs adesea imprevizibil. Va înţelege acest fapt urmărind linia deportărilor evreilor din fiecare ţară europeană. Aici va afla că au fost ţări care s-au opus cu îndârjire ordinelor Führerului şi au salvat multe vieţi evreieşti (cum s-a întâmplat în Danemarca, Bulgaria sau, total neaşteptat, în Italia) şi au fost ţări în afara guvernelor-marionetă care nu numai că s-au supus orbeşte ordinelor lui Hitler, dar au imaginat atrocităţi de exterminare a evreilor cu mult mai cumplite decât cele închipuite de nazişti (cazul României). Va afla, din chiar spusele autoarei cărţii că

nu este o exagerare să spunem că România era cea mai antisemită ţară a Europei postbelice,

sau că

specialitatea guvernului erau taxele imense, care erau impuse anumitor grupuri sau unor comunităţi întregi de evrei. Acum se descoperise că evreii puteau fi vânduţi peste hotare pe valută forte, aşa încât românii deveniseră cei mai fervenţi susţinători ai emigrării evreilor – o mie trei sute de dolari pe cap de evreu.

Desigur, aceste fapte ce lezează narcisismul sunt greu de acceptat şi înţeles. După cum greu de acceptat şi înţeles este că Eichmann a fost adus în faţa legii în urma unui act ilegal (fusese răpit de către serviciile secrete israeliene din Argentina) sau că el îşi susţinea vinovăţia, destul de naiv, declarând că singura lui greşeală (care la vremea când a fost comisă nu a fost nicicum gândită a fi greşeală, ci o onoare -

onoarea mea e loialitatea mea,

declara Eichmann) a fost aceea de a îndeplini nişte ordine venite din partea superiorilor. Că Eichmann era, în esenţă, un funcţionar mediocru ce visa să iasă din anonimat – motivaţie care a stat la baza celor ce aveau să devină criminali: ideea de a fi implicaţi într-un eveniment istoric unic, grandios.

Se va afla că cei mai mari criminali nu erau sadici sau perverşi patologici. Erau oameni dintre cei mai obişnuiţi care, ca nişte rotiţe făcând parte dintr-un sistem complex, au ajuns să îşi piardă calităţile umane.

Este, desigur, important din punctul de vedere al ştiinţelor politice sau sociale că stă în esenţa regimului totalitar, şi poate în însăşi natura birocraţiei, de a face din oameni simpli funcţionari şi simple rotiţe din sistemul administrativ, dezumanizându-i.

Acesta este modul în care Hannah Arendt gândeşte şi înţelege. Care nu este deloc acelaşi lucru cu a ierta – asta pentru a da un răspuns concis acuzaţiilor aduse gânditoarei evreice, acelea de încercare de a diminua gravitatea actelor criminale ale germanilor îndreptate către evrei.

Cât despre explicaţiile psihanalitice privitoare la fenomene complexe precum genocidul, ea le dezaprobă sau chiar desconsideră. Se observă o dezapreciere la adresa acestor tip de explicaţii atât în film (prin prezenţa unei prietene intime a soţului său care, aducând interpretări simpliste unor situaţii complexe, nu face altceva decât să cadă în penibil de fiecare dată), cât şi în carte. Iată, în acest sens, o aserţiune pe care o face Arendt în lucrarea sa şi care ar trebui să dea de gândit:

O scăpare din zona faptelor demonstrabile şi a responsabilităţii personale sunt nenumăratele teorii, bazate Zeitgeist la complexul Oedip – care sunt atât de generale, încât explică şi justifică fiecare eveniment şi fiecare faptă: nu se ia în considerare nici o alternativă la ceea ce s-a întâmplat în realitate şi nimeni nu s-ar fi putut comporta altfel decât a făcut-o. Printre constructele care “explică” totul umbrind toate detaliile, găsim noţiuni ca aceea a “mentalităţii de ghetou” a evreilor europeni sau vina colectivă a poporului german, sau afirmaţia la fel de absurdă a unei inocenţe colective venită din partea poporului evreu. Toate aceste clişee au în comun faptul că fac gândirea inutilă, iar rostirea lor este lipsită de risc.”

articol publicat pe Cafe Gradiva şi preluat cu acordul publicaţiei

Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe Twitter
 


7 comments
  • 1

    Noi nu suntem specialisti in arderi pe rug, kukluxcanule, mai bine-o tragem in teapa!

  • 2

    I have to show appreciation to this writer for bailing me out of this problem. Just after exploring throughout the search engines and coming across solutions that were not powerful, I thought my life was over. Being alive devoid of the strategies to the difficulties you’ve sorted out as a result of this post is a crucial case, as well as ones which might have in a negative way affected my entire career if I hadn’t encountered your website. Your personal capability and kindness in handling all the details was valuable. I’m not sure what I would have done if I hadn’t come across such a stuff like this. I can at this point look ahead to my future. Thanks a lot so much for the specialized and sensible help. I will not be reluctant to propose your blog to any person who would like counselling about this topic.

  • 3

    I precisely had to thank you very much yet again. I do not know what I would’ve used in the absence of the actual advice discussed by you directly on this subject matter. It was a fearsome difficulty in my position, but understanding your specialised style you treated it made me to jump for fulfillment. Now i am grateful for your assistance as well as sincerely hope you know what a great job your are doing training other individuals through the use of your web blog. Most probably you haven’t got to know all of us.

  • 4

    Thanks so much for providing individuals with an exceptionally memorable opportunity to discover important secrets from this web site. It really is so excellent and full of a lot of fun for me personally and my office colleagues to search your website at least thrice weekly to read the newest things you have. And lastly, I am also certainly amazed with all the breathtaking tips and hints served by you. Certain 4 areas on this page are honestly the best we have ever had.

  • 5

    I have to show my passion for your kind-heartedness supporting those who really want assistance with this one idea. Your personal dedication to passing the message up and down has been surprisingly interesting and has usually encouraged employees like me to attain their ambitions. This warm and helpful suggestions can mean a whole lot to me and far more to my office colleagues. Best wishes; from all of us.

  • 6

    I would like to express my gratitude for your kindness giving support to folks that need assistance with this subject. Your personal dedication to passing the solution all-around ended up being wonderfully helpful and have continually enabled employees just like me to arrive at their objectives. The valuable suggestions means much to me and a whole lot more to my fellow workers. With thanks; from all of us.

  • 7

    I wanted to draft you that bit of remark to be able to say thank you as before just for the pretty ideas you’ve documented on this page. It has been certainly open-handed of you to give easily all that a number of us would have made available as an ebook to earn some bucks for their own end, most notably considering that you might have done it if you ever desired. Those inspiring ideas additionally acted to be the easy way to be aware that some people have the same desire similar to mine to realize many more related to this matter. I’m sure there are millions of more pleasant occasions ahead for individuals that examine your website.

Comentează

Pentru a aparea comentariul dvs direct pe site, trebuie sa va inregistrati, sau sa va logati daca aveti deja un cont.
Comentariile anonime vor intra in moderare


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari pagina personala urmareste-i pagina de Facebook
Sunt psiholog clinician şi mă formez în psihoterapia copilului şi a adolescentului
» citeste biografia

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Ce fac prietenii tăi pe Pandoras

Ultimele comentarii

2012 2013 alegeri alex mazilu articol Artă bani barbati blog București campanie carte carti Chisinau cinema copii copil copilarie critica dragoste educatie familie Fashion femei femeie fericire film filme fotografie Franta frumusete imaginaţie inspirat instantanee interviu iubire Job lansare libertate literatura mare Mirela Retegan Moldova munca muzică oameni o fraza online o poza parinti parlament pasiune Paste Pdl plagiat politică post poveste poze psd publicitate razboi reclama revista români România sanatate scandal soare spectacol spot suflet timp top TV umor vara Very Happy Victor Ponta violenta

© 2010 - 2013 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!