RSS Feed

TECHNICOLOR

vezi toate articolele de
11 Sep 2012 la 18:06 4 comentarii 308 vizualizari.

I don’t want realism. I want magic! (Tennessee Williams)

Îmi era dor de poveștile lui Hitchcock și de profilele psihologice ale criminalului. Îmi era dor de modul în care mă transpune cu grijă, pentru 1-2 ore, într-un alt timp, la început de secol. Asta mi se pare că este de fapt și responsabilitatea unui regizor: să reflecte prin lucrările lui societatea și timpul în care trăiește. Mi-am dat seama că am văzut doar filme noire din întreaga panoplie de lucrări absolut monumentale ale lui Hitchcock: Notorious (1946) cu Ingrid Bergman și Cary Grant. În timpul filmărilor, din cauza subiectului legat de uraniul din America de Sud, Hitchcock a fost pus pentru o scurtă perioadă de timp sub supraveghere. Psycho (1960) – a rămas filmul care mi-a marcat copilăria, dar și viața, iar ca să mă exprim „like my mother”… m-a marcat pe toate planurile: fizic, psihic și eteric. L-am regăsit odată în amfitrioana mea care locuia la ultimul etaj la casei, ca un supraEU. De acolo vorbea întotdeauna cu noi.
Dial M for Murder (1954) spune povestea unei crime imperfecte. Un soț mai „control freak” are senzația că poate planifica în detaliu asasinarea soției sale nestatornice. Bineînțeles că totul este demascat de un detectiv isteț care gândește în timp real.

Hitchcock ar putea fi un exemplu excelent de studiu al criminalului în serie din România. Jumătate de secol mai târziu, dar totuși în prezent. Nivelul de profesionalism al celor de la crimă organizată, poliție și armată se învârte în jurul celor 15 crime cu autor necunoscut (Elodia inclusive) din ultimii 10 ani, întâmplate în România. Mi-am dat seama că în cotext wild-wild-west-made-in-romania, dacă acești autori necunoscuți sunt mafioți sau din servicii, au scăpat. Interesul justiției este să urmărească găinarii și infractorii mici. Ceilalți plătesc prea bine.


Mă tot gândesc la criminalul perfect pentru România, care își calculează scenariul și fiecare mișcare, matematic, ca-n the Rope (1948), sau și mai mult. Criminalul justițiar care-și dă seama brusc că nu are practic niciun viitor, că totul este o rutină. Toate acțiunile lui nu au nicio finalitate. Există doar scopurile și interesele meschine ale celorlalți. Eforturile lui de a supraviețui acestui scenariu ca figurant sunt motivate doar de obținerea unei adrenaline de care s-a plictisit. Prin urmare se decide brusc să decapiteze în timp record (maxim o lună) mafia politică românească, începând cu Ion Iliescu și toți gândacii din masonerie, ministriștii: justiției, culturii și educației, agriculturii, externelor ș.a.m.d. Criminalul nostru va distruge toate aceste fantezii de putere și organizații „elitiste” secrete. Criminalul nostru ar fi încântat de enormele posibilități de a killări artistic în anul Caragiale 2012 și în context de criză politică. Va folosi mijloace de tortură medievale, aplicate strategic și cu poveste pentru fiecare cap de PORC din conducere. Killerul nostru ar trebui sa fie un super spion cu principii, pregătire uber NATO, un pic nebun, un pic romantic, lucid și borderline. Eu mă ofer voluntar să fac un film documentar. Iarăși fantasmez, dar merge în această dimineață plictisitoare, în care se aud doar câinii, vântul și cocalarii.

Mergem mai departe cu Spellbound. Un alt film hitchcockian din 1945, cu Ingrid Bergman si Gregory Peck. Sunt mulți regizori care au actori fetish. Hitchcock o are pe Ingrid Bergman, Billy Wilder a distribuit-o mult pe Marilyn Monroe,

Sirk Douglas a fetishizat-o pe Lauren Bacall, dar și pe soțul ei Humphrey Bogart (vă recomand Written on the Wind (1956) sau Young Man with a Horn (1950), Ingmar Bergman a facut un cult pentru actrița Liv Ullmann (vă recomand Fanny și Alexander – un film excelent despre comedia și tragedia din interiorul unei familii suedeze, privite prin ochii celor 2 copii); Aki Kaurismaki a fetișizat-o pe Kati Outinen (recomand The Match Factory Girl (1990) și așa mai departe.

Revenind la Technicolor… Este o metodă veche de colorizare a filmelor pe peliculă, cu mult înainte de apariția filmului color, prin aplicarea a două filtre: roșu și verde, dar și a lentilelor supraexpuse (asta prin 1916). Practic DoP-iștii de început de secol pictau cadrele pentru e le oferi o atmosferă fantastică, dar și bizară. Era o tehnică folosită mai ales pentru musical-uri: Singing in the Rain (1952) cu Gene Kelly, Debbie Reynolds și Donald O’connor, Vrăjitorul din OZ (1939) by Metro-Golden-Mayer, Ioana D-Arc (1948) – în distribuție Ingrid Bergman again, filmul de animație produs de Walt Disney în 1940, Fantasia – unul dintre cele mai dragi filme mie. Imaginați-vă că până în 1954 s-au făcut tone de filme la Hollywood în această manieră picturală și fantezistă. Unul dintre regizorii mei preferați de Technicolor este Alfred Hitchcock, de care voi vorbi mai mult într-un articol viitor, asta dacă nu mă pierd în expresionismul german… dar ar merita un semi-profil whatsoever. Am decis că este nevoie de o detoxifiere vizuală. So, back to the wonderful world of Technicolor :)

Urmăreşte-ne pe Facebook şi pe Twitter
 



4 comments
  • 1

    Asta este și menirea sau responsabilitatea unui regizor: să reflecte prin lucrările lui societatea și timpul în care trăiește.

    Ei, nu! În care Monitor Oficial s-a publicat legea asta?!

  • 2

    Am citit pe nerasuflate. Noroc ca citesc repede, altfel ramaneam in acest vis definitiv.

    M-am trezit la realitate. Cine poate crede(eu da), ca arta se mai poate adresa sufletului si nu instinctelor, in cazul spectatorilor sau ca producatorii vor renunta la castigurile enorme, aduse de acest sistem creat intru desensibilizarea oamenilor?

    E ca si cum ai spera, ca inventarea unui motor de automobil care sa functioneze cu apa, folosind hidrogenul pentru propulsie si eliminand oxigen in mediul inconjurator, ar convinge magnatii petrolului sa renunte la avantajele sistemului care le da atata putere.

    Astept continuarea visului in culori, daca nu vor sarii postacii sistemului petrolier sa ucida inventatorul.

  • 3

    da la filmele acelea vechi cu tanarul inginer care se ducea cu repartitie la sat si statea in gazda si se combina cu bunaciunea de invatatoare se mai uita cineva? alea filme bune! nu se mai face asa ceva in vremea noastra, pacat!

  • 4

    @geluodagiu: ma flatati. voi continua povestea chiar si numai pentru un om. am gasit elemente noi si interesante. @greenfcknbin: lol if you really want it go and get it! viata la tara ma ref si invatatoarea. e misto fantezia ta. am ras.. imi suna cumva familiar, dar e catchy. chiar si pentru un sezon merita sa traiesti asta cu adevarat. mult curaj :)

Comentează

Pentru a aparea comentariul dvs direct pe site, trebuie sa va inregistrati, sau sa va logati daca aveti deja un cont.
Comentariile anonime vor intra in moderare


Pont: poti sa adaugi la comentariu fotografia ta sau o imagine care te reprezinta.
Nu trebuie decat sa introduci o adresa de e-mail valida aici si sa urmezi cativa pasi simpli.
Un film explicativ e disponibil aici


ATENTIE: Comentariul dumneavoastra poate aparea cu intarziere din cauza sistemului de cache.

RSS Postari urmareste-i pagina de Facebook
Antonela Vulpe s-a născut de ziua copilului în Huși
» citeste biografia

Cele mai comentate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Cele mai vizualizate

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!

Nu exista posturi pentru interogarea facuta!


Ce fac prietenii tăi pe Pandoras

Ultimele comentarii

2012 2013 alegeri alex mazilu articol Artă bani barbati blog București campanie carte carti Chisinau cinema copii copil copilarie critica dragoste educatie familie Fashion femei femeie fericire film filme fotografie Franta frumusete imaginaţie inspirat instantanee interviu iubire Job lansare libertate literatura mare Mirela Retegan Moldova munca muzică oameni o fraza online o poza parinti parlament pasiune Paste Pdl plagiat politică post poveste poze psd publicitate razboi reclama revista români România sanatate scandal soare spectacol spot suflet timp top TV umor vara Very Happy Victor Ponta violenta

© 2010 - 2013 pandoras.ro, o marca F5 Realitatea-Catavencu. Toate drepturile rezervate.

Strategy & Technology: PUBLYO
Marketing & Sales: Q2M
Comandati acum o campanie publicitara pe acest site!